Op maandag 3 oktober was het dan eindelijk zo ver: ik mocht mijn hbo-diploma in ontvangst nemen! Ik mag nu officieel de titel bc dragen en de graad Bachelor of Business Administration (BBA). Voor de degenen die mijn vorige blog hebben gelezen: ja, ik heb mijn MER-deadlines dus allemaal gehaald.

Het halen van het diploma was een hele last die van mijn schouders af viel. Na meer dan 5 jaar op dezelfde functie binnen hetzelfde bedrijf gewerkt te hebben, wilde ik namelijk (al een tijdje) wat anders gaan zoeken. Maar iemand die niet full-time kan werken (vanwege de studie), de studie door de werkgever betaald wilt zien, en geen diploma op zak heeft, is nou eenmaal niet zo aantrekkelijk om aan te nemen. Hopelijk is dat nu anders!
Daarnaast heb ik tijdens mijn vorige studies, Rechten en Engels, een studieschuld opgebouwd, omdat ik in die tijd stufi en studentenov had, maar ik niet genoeg studiepunten had gehaald. Voorwaarde van deze stufi prestatiebeurs is, dat als je binnen 10 jaar alsnog een hbo of wo zou afmaken, deze prestatiebeurs alsnog zal worden kwijtgescholden. Weliswaar moet ik dan alsnog de rente gaan betalen, maar voor de rest ‘bye bye studieschuld’.
Nu ben ik eindelijk klaar met mijn studie en staat daarom de volgende taak al weer te wachten, namelijk het vinden van die LEUKE nieuwe baan. Tijdenlang heb ik niet goed geweten wat ik eigenlijk nou echt wilde gaan doen, of wat mij nu echt leuk zou lijken om te doen. Gedurende de afgelopen jaren waarin ik mijn webdesign skills steeds meer heb uitgebreid, maar vooral tijdens mijn afstuderen, ben ik erachter gekomen dat de digitale wereld op het internet mij erg trekt.
Maar ook het bedenken en maken van promotiematerialen voor buiten die digitale wereld vind ik leuk. Het bij de marketing inzetten van andere snufjes op internet zoals social media en zoekmachines is weliswaar nog een beetje een uitdaging voor me, maar vind ik ook erg leuk om te doen. Ik ben zelf erg actief op de social media, dus waarom niet er m’n werk van maken?
Mijn zoektocht zal zich dus voornamelijk richten op marketing functies, zoals online marketeer, (junior) marketing medewerker, e-commerce etc.
De officiële kick-off van mijn zoektocht was een bezoek aan Het Careerevent in de Jaarbeurs in Utrecht. Mijn ervaringen met deze beurs en deze dag:
Ik had mij voor deze beurs voor twee workshops ingeschreven: ‘Salarisonderhandelingen in onzekere tijden’ en ‘Solliciteren en social media’. Deze eerste leek mij wel een must, tips voor salarisonderhandelingen zijn natuurlijk altijd welkom, maar tips voor salarisonderhandelingen tijdens deze economische crisis helemaal! Ik heb nou ook niet echt de beste periode uitgekozen om vanuit een baan met vast contract op zoek te gaan naar iets anders…
Uiteindelijk bracht de workshop inderdaad goede uitgangspunten en tips, zelfs nog een hand-out van de gepresenteerde sheets erbij… Verrassing van deze workshop bleek de spreker zelf… dit was namelijk Jack van Minden, mijn docent voor o.a. Managementvaardigheden op de MER. Dacht dat ik toch net van de HHS af was!
Die tweede workshop leek mij meer gewoon leuk om eens te kijken in hoeverre ik al goed bezig ben op de social media en wat ik misschien nog beter zou kunnen doen. Grotendeels van deze workshop kwam inderdaad niet als een verrassing voor me, want vooral bij LinkedIn bleek dat ik al goed op de hoogte was van wat je allemaal met zo’n profiel kan en waarom het zo belangrijk is tegenwoordig bij solliciteren. In tegenstelling tot een normaal cv staan hier namelijk referenties op (als je jouw profiel 100% hebt, dan minstens 3). Ik zit nu op 2 referenties en ben mijn huidige werkgever al maanden aan het vragen of ze er a.u.b. 1 willen schrijven, zodat mijn profiel op 100% komt (resultaat is veel betere vindbaarheid van mijn profiel op LinkedIn), sta nu op 95%.
Tegenvaller van deze specifieke beurs vond ik wel dat ten eerste de zaal al best klein was, ten tweede was denk ik drie-kwart van de zaal gericht op ICT’ers/TU’ers/technische mensen. Veel bedrijven kwamen uit Eindhoven wat al genoeg zegt. Ik, met mijn bedrijfskundige studie, kon bij veel stands mijn ei dus niet kwijt. Wel heb ik door 2 partijen mijn cv nog laten checken, de ene ging alleen in op de vormgeving, die moest creatiever (moest afspraak maken voor die check en vervolgens binnen 2 minuten weer klaar, echt belachelijk), de andere ging gelukkig ook nog wat meer in op de inhoud en hoe ik dingen beter zou kunnen formuleren. Met beide ingevingen ben ik in ieder geval flink aan de slag gegaan en heb ik volgens mij wel een mooi cv kunnen produceren, wat geen standaard layout heeft, maar waar ook het doel niet uit het oog is verloren door te creatief te worden. Zie hier het resultaat: http://bit.ly/nmm66J
Verder nog wel met een paar interessante mensen gesproken en zelfs een vacature meegekregen, maar de nieuwe baan is na deze ene dag nog niet gevonden.
Ik heb ondertussen mijn LinkedIn profielindeling nog iets aangepast en mijn bij mijn Twitter activiteit ga ik steeds bewuster om met wat ik tweet en welke hashtags ik gebruik, zoals bijvoorbeeld #marketing en #webdesign. Ik merk dat ik hierdoor al steeds meer gevolgd word door marketingorganisaties, hopelijk zit er straks 1 (of meerdere) bij met een vacature. Daarnaast spreekt mijn eigen website ook als visitekaartje en samen met die site van mijn vaders winkel zijn het mooie voorbeelden van mijn webdesign skills.
Nu mijn cv naar mijn idee af is, moet ik nog actiever op zoek gaan naar die leuke vacature. Ik ben al aan het zoeken, maar kom vooral toch nog veel vacatures tegen die veel werkervaring vragen. Starters of junior functies ben ik nog niet veel tegengekomen helaas.
Als jullie iets tegen komen wat bij mijn wensen past, het liefst niet al te ver van Den Haag af of anders nog goed/snel bereikbaar met openbaar vervoer, zijn tips of doorverwijzingen altijd welkom.